Geen nieuws maar tips

1x per 6 weken een korte e-mail met 1 of 2 tips, trucs, ideeen of een template.
Geen reclame, geen bla bla, geen aanbiedingen, geen verplichtingen.
Dus een GeenNieuwsbrief.
 
Rechts de index, hieronder de artikelen. Have fun!

Search & FIND in GeenNieuwsBrief

Samen werken

  • Program Story - Why How What of a program

    program-story-strat-v2.jpg

    A program brings about change in an organisation. Complex, difficult change. You need to define the program by collaborating with key people. You need to have a compelling story to tell all those involved.

    How?

     

    Simon Sineks golden circle of Why How What. Expanded for programs.

    Look here for the story, download for free.

  • Een mindmap-samenvatting en de templates van Prince2

    Prince2-2009.jpg

    Gewoon, als naslag: templates, en alsjeblieft alsjeblieft: gebruik ze als leidraad, als inspiratiebron, als checklist. Niet als invuloefening.

    Maar ook: samenvattingen

  • Mindmap Managing Successful Programmes (MSP samenvatting)

    Managing-Successful-Programs-MSP.jpg

    Een Xmind samenvatting, een overzicht, templates. Met ook alle lijstjes met criteria, de documenten die geen document zijn.

    Let op: Templates alleen voor diegenen die geloven in templates als inspiratiebron.....(en niet voor de slaafse invullers ervan)

  • Een artikel dat overtuig: Hoe schrijf je dat? (Met Minto's Pyramid!)

    Minto_pyramid_principle.jpg

    Daar ga je: je hebt een goed idee,  je legt het je baas voor en die zegt: Schrijf het maar op, ik kijk er in het weekend naar. Je weet wat je wilt, maar hoe schrijf je dat overtuigend op?

    Want als het niet overtuigend op papier komt, dan gaat je idee zeker niet door . . . . .  Hoe maak je een verhaal, dat overtuigt?

  • Program Future Calculator: A program managers crystall ball

    crystall-ball.jpg

    So I did a program.

    The organisation was very cost consious, the program a little bit too big for them, there was not enough support for Support. And the questions the Steering Commitee asked...

    I wanted to help them really control the program, so I created a spreadsheet that used Value Analysis and a lot of trend-graphs to give them a good understanding of the progress in a vew Powerpoint slides. That worked.

    Then I redid the spreadsheet, made it customer independent. Here it is. For Free!

  • De bedrijfsomgeving bepaalt de projectbesturing

    house-in-surroundings.jpg

    Project Governance - het inrichten van projectbesturingen - is in hoge mate afhankelijk van de cultuur van het bedrijf waar die projecten zich in afspelen.

    Zie hier een eerste verkenning over hoe cultuur projectgovernance beinvloed....

  • PGM Open : Financiele beheersing van programma's

    logo-pgm-open.jpg

    Programmamanager, een real life 'dingetje':

     jij ziet aankomen dat het misgaat, dat een paar projecten uit de pas gaan lopen, niet nu maar over een half jaar… maar  je Sponsoring Commitee krijgt dat beeld niet te pakken en neemt niet de beslissingen die NU genomen moeten worden.

    Vooraf beslissen in plaats van achteraf bijsturen… De toekomst uitrekenen.

    Hoe?

Over mensen, samen en met....

  • Di Cuore into Youtube - videos and tips

    dick-youtube.jpg

    Thanks to Ad Heessels, Werk is Theater... een offical Dick-on-Youtube video.

  • Social in program management -start small, add value ASAP

    Collaborative-Program-management-Start-small-Start-with-Decision-Memos-figuren.jpg

    How to reap benefit from social technologies in program management without the hassle of big implementations?

    Start small, add value immediately. How?

    See here!

  • Netwerken: Een uitgewerkt werkboek

    netwerk.jpg

    Een boek, een model om te leren kennis maken, kennissen te houden en  je netwerk onderhouden.

  • To kill with a borrowed knife - 36 Chinese Stratagems voor de betere dubbele agenda

    knife.jpg

    In Nederland zeggen we: met open vizier strijden - dat is onze cultuur. Chinezen leren op de kleuterschool: 'kill with a borrowed knife' - dat is hun cultuur. Ons equivalent: 'een ander het vuile werk laten opknappen' is Not Done. Maar het gebeurt wel. Welke stratagems zijn er meer in de Chinese cultuur, die ons helpen politiek en conflict te begrijpen. Zonder noodzakelijkerwijs verachtelijke acties te moeten ondernemen, maar wel om te begrijpen wat er kan gebeuren.

  • Meten is weten - ook in je vriendenkring

    performance-management.jpg

    Ben jij een echte netwerker? Of  gewoon gemiddeld . . 

    In zijn boek geeft Wayne Baker een analysetool om de structuur van je netwerk te beoordelen.

    Ik heb dat omgevormd naar een spreadsheet, met een aantal voorbeelden uitgewerkt.

    Ben jij Joe Average? Of een Suzanne Entrepreneur?

  • Your friend is my friend: Hoe je reputatie je netwerk laat werken

    relational-presence.jpeg

    Waarom werken netwerken? Wat een gedoe! het werkt toch niet. Maar: de rest van de wereld weet zoveel. Kansen, mogelijkheden, banen, budget, projecten, informatie, leegstaande huizen. En als ik maar een netwerk had, dan WIST IK DAT OOK! Waarom werken netwerken? Omdat er vertrouwen aan ten grondslag ligt. Dan worden in het netwerk nieuwe verbindingen gelegd. Je reputatie is daarmee je belangrijkste netwerk-asset.

Mensen en andere dingen

  • De strategie van verkopen: Waar jij staat bepaalt wat je kan

    o-HANDSHAKE-facebook.jpg

    Verkopen is  inkopen voor de andere kant.

    Inkopers of inkopende mensen bekijken de wereld van verkopers op hun manier, trekken conclusies  en reageren vervolgens op hun conclusies. En daar kun jij last van hebben . . . . . . 

    Hoe zien inkopers hun wereld?

  • De tactiek van verkopen: Doe wat jij wilt

    sales.jpg

    Live with it, deal with it!

    Op korte termijn is hoe je klanten je zien niet zomaar te veranderen (op middellange termijn wel gelukkig!). Dus  zal je Kraljic kwalificatie moeten bepalen en daarna doen wat gedaan moet worden. Sleutel is: eerst de hoeveelheid inspanning bepalen.

    Inspanning van de klant, inspanning  en kosten van de verkopende partij. Die hangt af van de inkopersbeoordeling van jouw bedrijf. 

    Het laat zich eenvoudig vaststellen . . . 

  • Prestatie uit passie: Het geheim van topsporters vertaald naar professionals

    Pers_Perf_Surfer_3_cm.jpg

    Topsporters zijn anders. Topsporters doen anders. Topsporters doen hun ding en denken er over na, over dat ding. Wat kun jij als professional daarvan opsteken?

    Lees het werkboek.

  • STARDROP een uitgewerkt werkboek voor professionals en opdrachten krijgen

    schittergebied_2.jpg

    Voortdurend opdrachten, als consultant, professional of projectmanager. Prachtige opdrachten.  Niet grote periodes van leegloop ervaren tussen opdrachten, niet sterk moeten leunen op de hulp van puur commerciele medewerkers, gevraagd worden voor opdrachten.

    Lekker aan het werk. Jouw soort werk. Dat is het doel.