Prachtige organisaties

Organisaties zoemen, mensen werken vanuit hun hart.

Flow: zacht-menselijk en hard-zakelijk

prachtige-organisaties-first-flawless-fit.png

Flow in een organisatie is de snelheid van waarde-toevoeging en de afwezigheid van onnodig werk, zoals Lean en Toyota Produciton System dat kennen. Lage batch-grootte, hoge doorloopsnelheid, geen voorraad en mininale buffers.

Flow in een programma is de verhouding tussen Uren-Gerealiseerd vs Uren-Doorlooptijd, er van uitgaande dat er sprake is van alleen waarde-werk en geen "Failure Demand". Optimalisatie van de stroom werk over de capaciteitsgroepen heen ipv optimalisatie van de capacaiteitsgroepen zelf.

value-work-smiling-baby.png
flow-waste-waarde.png
waste-vermijdbaar-sad-baby.png
FLOW-organisatie.png

Functioneel opgebouwde organisatie

FLOW-producten-diensten.png

Diensten voor klanten die door het proces heen gaan

Dit gaat er mis: grote batches en wachtrijen voor resourcegroepen

Organisaties zijn functioneel geoptimaliseerd. Dit leidt tot grote batches en wachtrijen voor de resource-groepen, die nodig zijn  om de resoucegroep optimaal te belasten. Batches nemen ruimte in, voorraad kost geld, wachtende half-af diensten vervuilen. De resourcegroepen zijn druk, dat wel.

Deze opzet leidt helaas wel  tot verregaande vertraging in de flow van diensten - de klant is de dupe. Krijgt zijn waarde laat, later dan gewenst.

NON-FLOW.png

Wachtrijen, voorraadvorming, mulitasking. Waste!

Flow: de organisatie geoptimaliseerd op het zo snel mogelijk leveren van waarde voor de klant

kanban-pipes-resource-organized-600.png

Klassieke organisatie, gericht op maximale resource bezetting.

Je wilt geen suboptimalisatie van afdelingen, je wilt optimalisatie van het hele systeem. Dus zo snel mogelijk waarde voor de klant leveren, met zo min mogelijk verspilling en geen onnodig werk. First time right, Flawless  pass on, Fit for purpose.

Minimale batchgrootte, stapsgewijze verbetering, resource groupen mulitfunctioneel en empowered.

Klantwaarde stroomt door de organiatie

kanban-pipes-optimalisation-flow-customer-value-600.png

First time right, Flawless pass on, Fit for purpose. Kanban dienstverlening

flow en strategisch veranderen

Klik hier voor meer informatie:

Flow              Multi-project                 Strategisch veranderen

Social in Collaborative Program management

Value first, value fast!